ההיסטוריה שלנו

ההיסטוריה שלנו

שנות ה 50-60

שנות ה 70-80

שנות ה 90-00

שנת 2005

עם הפנים לעתיד

הקמת הנמל האזרחי

לאורך שנים ראתה ממשלת ישראל את התפתחותו של נמל אילת כחיוני לפיתוחה של העיר אילת.
כבר בראשית שנות ה-50 החלו אוניות פוקדות את העיר, אך בהעדר מתקני עגינה מתאימים , נאלצו לפרוק את סחורותיהן בלב ים.
בשנת 1955 החלה הקמתו של הנמל הראשון ("הנמל הישן"),והוא שימש לימים כנמל הראשי של אילת במשך שנים ספורות בלבד.
במבצע קדש (1956) השתלטה ישראל לראשונה על מיצרי טיראן, ופתחה אותם לתנועת אוניות ישראליות לאסיה, לאפריקה ולמזרח הרחוק.בעקבות כך גדל היקף הפעילות והנמל הישן לטפל בכמות המטענים הגדולה העוברת בו.
בראשית שנות ה-60 הוחלט אפוא על בניית נמל חדש, מדרום לנמל הישן.
הנמל החדש נחנך בספטמבר 1965, אבל כבר ב-1967 הושבת כמעט כליל עם סגירת מיצרי טיראן ע"י שליט מצרים, נאצר.
סגירת המיצרים הטילה מצור ימי על ישראל והייתה אחת הסיבות לפריצת המלחמה. מייד לאחר הניצחון נכנסה בשערי הנמל האוניה הראשונה, "דולפין".

שנות שגשוג ופריחה

במהלך שנות ה- ,70 לאחר מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים, החל נמל אילת לשגשג ולפעול אל מול השווקים התוססים באסיה ובראשם יפן.
עם חתימת הסכם השלום עם מצרים (1979) נפתחה תעלת סואץ לשייט ישראלי וכך נפתחו נתיבים חדשים לספנות ולמסחר. בשנות ה- 80 הוכנסו מערכות המחשוב הראשונות ואוניות ה"גלנוע" החדישות.

שלום ופיתוח

בשנת 1992 הכריזה ממשלת ישראל על נמל אילת כנמל אסטרטגי ונכס לאומי למדינת ישראל. חתימת הסכם השלום עם ירדן בשנת 1994 הביאה לנמל אילת תקווה חדשה; ציוד חדיש נרכש, אולם נוסעים משוכלל נבנה וכן מפלס חנייה נוסף לכלי רכב מיובאים.
בנוסף, החל הנמל להשקיע במתקנים "ירוקים", לרבות התקנה של צינור טעינה חכם המיועד לטעינת מטעני צובר כמו פוספט ואשלג, ומאפשר טעינת אלפי טונות של מטען בלי לפגוע באיכות הסביבה.

מעבר לחברה ממשלתית

עם כניסת חוק הספנות והנמלים, בפברואר 2005, החל נמל אילת לפעול כחברה ממשלתית עצמאית. כתוצאה מהפרדת הנמל מרשות הנמלים הפך נמל אילת לארגון רווחי המנצל את יתרונותיו, תוך קידום הפוטנציאל העסקי הנובע ממיקומו הגיאוגרפי ומתשתיותיו השונות.
כיום,נמל אילת מצויד במתקנים החדישים ביותר לשינוע מטענים כגון: פוספט, אשלג, מכולות, מטען כללי וכו'. יתרונו הגדול של נמל אילת הוא בחיסכון בתשלום דמי המעבר בתעלת סואץ, המייקר מאוד את עלות ההובלה הימית. יתרון בולט נוסף הם המתקנים החדישים בנמל לאחסנת כלי רכב ולטיפול במטעני הפוספט והאשלג.

חיזוק קשרי ספנות עם מדינות המפרץ

נמל אילת מצוי בתנופת פיתוח.חברת נמל אילת משקיעה הון רב בשיפור התשתיות בנמל,ברכישת ציוד חדש ובהחלפת מערכות המחשוב ובשדרוג טכנולוגי.כמו כן הועמדו תקציבים גדולים לשיפור מערך האבטחה בנמל, לצד הגברת פעולות השיווק ושיפור השירות ללקוחות.
בנוסף, פועל הנמל לחיזוק הקשר העסקי עם נמלי מצרים וירדן, תוך גיבוש יוזמות חדשות בתחום הספנות, במטרה לקדם ולחזק את תהליך השלום ואת כלכלת ישראל.